פחות משנה לאחר שרכש את טוויטר באחת מן העסקאות המתוקשרות אי פעם, הודיע בתחילת השבוע שעבר אילון מאסק על שינוי השם והלוגו המיתולוגי של הרשת החברתית, כ-17 שנים לאחר היווסדה. כעת, במקום הציפור הכחולה המייצגת את ההודעות הקצרות והמהירות, יהפוך שמה והלוגו של החברה לאות "X", המייצג בעיקר את מאסק עצמו.
אז מה עומד מאחורי המהלך האמיץ? וכיצד הוא משפיע על משתמשי טוויטר ועל שווי החברה?
לדברי מאסק, השינוי בשם ובלוגו אינו רק עניין של אסתטיקה, אלא של אסטרטגיה. השינוי התרחש כחלק מן צעדיו האחרונים של מאסק ליצירת מעין "חברת על" (בדומה לתאגידי הענק הסינים), אשר תאגד בתוכה את כלל החברות הנמצאות בבעלותו (ביניהן SpaceX, טסלה ונוירולינק). מאסק טוען כי בחזונו התאגיד X ישלב בתוכו חברות רבות ממגוון תחומי עניין, ויקל על המשתמשים כשיאפשר להם להיעזר בשירותים רבים באמצעות ממשק בודד. בנוסף, טוען מאסק כי השם X מבטא את החדשנות, החירות והדינמיות של הרשת החברתית החדשה אותה ברצונו ליצור.
התגובות לשינוי
שינוי השם והלוגו של הרשת החברתית האהובה התרחש בצורה דרסטית ופתאומית, כפי שמאסק נוהג לפעול כדרך קבע. הבשורה על אודות השינוי הפתיעה ביותר את המשתמשים, כשמרביתם הביעו חוסר שביעות רצון מן המהלך, והביעו תגובות וביקורות שלילות אשר התמקדו בעיקרן בעובדה כי מאסק "הורג" את הפלטפורמה שהייתה לבית עבור מאות מיליוני משתמשים מרחבי העולם, ומשנה את מהותה מן הקצה אל הקצה.
השלכות הפגיעה בחוויית המשתמשים לא איחרו לבוא, כשאנליסטים ומומחים בענף התקשורת העריכו כי המהלך האחרון של מאסק עשוי לגרוע משווי החברה בין 4 ל-20 מיליארד דולר. הירידה החדה הינה פועל יוצא של תופעת נטישת המשתמשים, אשר הולכת ומתגברת בחודשים האחרונים בשל פעולותיו הקפריזיות של מאסק, כשבין 2022 ל-2023 צפויה להתרחש ירידה של כ-4% בכמות המשתמשים בטוויטר.
השלכות נוספות
האות X מלווה את מאסק רבות במהלך דרכו העסקית, כששמה של PayPal (החברה השנייה אשר הקים) היה בתחילה X.com, כשכמו כן חברת החלל חקר החלל שבבעלותו נקראת SpaceX.
עם זאת, שמה החדש של הרשת החברתית די בעייתי בבחינת זכויות יוצרים, כשהאות X משמשת כשם של מאות מותגים, שירותים ארגונים ואמנים ברחבי העולם. בין אם במקרים בהם השם רק מזכיר ומתקשר כמו בתחרות השירה X Factor, או במקרים בהם האות מעוגנת לחלוטין בזכויות יוצרים כדוגמת השירות X אשר מספקת מיקרוסופט, העוסק בענייני התקשורת בין קונסולות המשחק של החברה.

מאסק, משמיד הפלטפורמה? (התמונה נוצרה באמצעות בינה מלאכותית)
לאן ממשיכים מכאן?
ההתרחשויות האחרונות מציגות ביתר שאת את התנהלותו הקלוקלת של מאסק מאז רכש את טוויטר. החלטותיו הנחפזות והאימפולסיביות שוחקות את אמון המשתמשים בפלטפורמה, וגורמות אט אט לגוויעתה. שינוי השם והלוגו של הרשת החברתית האהובה נראים כמעין "מכת מוות" עבור טוויטר, ולכזו העשויה להביא לחיסולה באופן סופי, בייחוד לאור שלל האלטרנטיבות הקיימות כיום בשוק כמו ת'רדס ו-Mastodon.