בשנת 2013 השלימה גוגל את רכישתה של Waze, בעסקה שערכה עמד על כמיליארד דולרים. מאז, אפליקציית הניווט הישראלית המשיכה לפעול כאפליקציה עצמאית תחת חסותה של גוגל, אך במהלך חודש דצמבר 2022 הודיעה השנייה, כי בכוונתה לשלב את המערכת עם גוגל מפס, אפליקציית הניווט המוכרת והאהובה של ענקית הטכנולוגיה. בעקבות השילוב הצפוי, גוגל כבר החלה בתהליך פיטורים של חלק מן עובדי Waze.
מה היה היקף גל הפיטורים, ומדוע הוא התרחש?
נכון למועד כתיבת שורות אלו, טרם ברור כמה עובדים בדיוק יאבדו את עבודתם במסגרת גל הפיטורים הקרוב. על פי מגזין "פורבס", גוגל החליטה לבצע את הצעד הנ"ל בשל רצונה להחיל את יכולות הפרסום של Google Ads בתוך Waze, כשהשנייה השתמשה עד כה מערכת פרסום נפרדת (Waze Ads). לכן, גל הפיטורים התמקד בעיקרו בעובדים ממחלקת המכירות, השיווק, התפעול והניתוח.
שילוב רשתות הפרסום של שתי הפלטפורמות הוא צעד נוסף בדרך לאיחוד המלא בין המערכות, כשסנוניות ראשונות לכך נצפו עוד באוקטובר 2022, אז החלה גוגל מפות להציג את הנתונים שנאספו על ידי ווייז המציגים את התנועה בזמן אמת. בנוסף לזאת, בינואר 2023 Waze החלה להשתמש בנתוני המיקום של גוגל לשיפור ודיוק יכולות הניווט שלה.

גל פיטורים הוא אף פעם לא דבר פשוט.
איך יראה השילוב של שתי המערכות?
לעת עתה, Waze עודנה פועלת כאפליקציה עצמאית, אך המגמה הנוכחית מבהירה היטב מה הן כוונותיה העתידיות של גוגל לגבי המערכת, ולא יהיה זה מופרך לשער, כי הפסקת פעילותה של Waze היא רק עניין של זמן.
ומה המשתמשים ירוויחו מהשילוב הצפוי בין שתי הפלטפורמות? כנראה שרק הזמן יגיד. מצד אחד, נהנה מכך שהמערכת הקיימת תהיה איכותית ואופטימלית, וכזו המשלבת בתוכה שלל פיצ'רים איכותיים ומותאמים אישית עבור כל משתמש. מצד שני, ייתכן, כי הייחודיות של ווייז תקהה מעט, שכן המערכת הייתה מבוססת על רעיון די מהפכני, וזכתה להצלחתה הרבה בזכות קהילת משתמשיה אשר הקפידה לדווח באופן אקטיבי על המתרחש בכבישים.

האם Waze תאבד את המאפיין העיקרי שלה בשל האיחוד?