הופעתו של ברונו מארס בישראל - טריק שיווקי או הצלחה מסחררת?

favorite favorite שמור במועדפים

ב-4 וב-7 לאוקטובר 2023, כוכב הפופ הנודע ברונו מארס יעלה על הבמה בפארק הירקון, ויופיע אל מול קהל משולהב המונה כ-124 אלף איש. ההופעות הללו יתרחשו כחלק מסיבוב ההופעות העולמי של מארס, במהלכו יופיע במקומות שונים על פני הגלובוס ויבצע את מגוון להיטיו, ביניהם "Uptown Funk", "Just The Way You Are" ו-"Locked Out Of Heaven".

אבל מעבר למוזיקה המשחררת והמרעננת של מארס, יש עניין נוסף אשר שווה להתייחס אליו: השיווק. ההופעה של מארס בישראל היא דוגמא מושלמת לשימוש חכם באסטרטגיות שיווקיות, המנצלת את הרצון ואת הדחף של בני האדם לחוות חוויה ייחודית וחד פעמית, שספק אם תשוב. 

זיו סחייק

  • תאריך 27/06/2023
  • זמן קריאה 3.5 דקות קריאה

Once in a Lifetime

השימוש באותן אסטרטגיות התבצע מיד לאחר ההכרזה על הגעתו של מארס לישראל, כשמשווקי הופעה הקפידו להדגיש בכל עת את אלמנט "One Time Only" (או במקרה הספציפי הזה,"Two Times"). תוכן הפרסום הזכיר ללא הרף, כי מדובר בהזדמנות נדירה ובלעדית, ואין לדעת מתי (או אם בכלל) מארס יחזור לבקר שוב במדינה. הדבר יצר לחץ רב בקרב אזרחי ישראל להשלים את רכישת הכרטיסים במהירות מתוך חשש להחמיץ את אותה הזדמנות, וכך נמכרו כל 62 אלף הכרטיסים בתוך שלוש שעות בלבד מרגע פתיחת המכירה לקהל הרחב.


השימוש באסטרטגיות שיווקיות הוביל ל-Sold Out בתוך שעות ספורות.

ואיך FOMO השפיע?

FOMO, או "Fear Of Missing Out", הוא מונח המתאר את החשש האנושי להחמיץ דבר מעניין או משמעותי, אשר לרוב מתקיים במסגרת קבוצתית. אותה תופעה חברתית מניעה אותנו לבצע פעולות כלשהן גם אם יתכן וכלל לא התכוונו לבצע אותן בתחילה, כל זאת בשל החשש להישאר מאחור ובשל רצוננו להיות חלק מקבוצה.

בעת מכירת הכרטיסים להופעה הראשונה FOMO לא שיחק תפקיד משמעותי יתר על המידה, אך לאחר שכל הכרטיסים להופעה זו נחטפו תוך פחות משלוש שעות על ידי המון אחוז דיבוק, אלו שלא הספיקו או שאפילו כלל לא רצו לרכוש כרטיס להופעה מלכתחילה הרגישו לפתע תחושת פספוס עצומה, ודפקו בחוזקה על מפתן דלתם של חברת "לייב ניישן" (מפיקת האירוע) בדרישה לקיום הופעה נוספת. כידוע, החברה נענתה לאותן דרישות ולביקוש חסר התקדים, וכשנפתחה המכירה להופעה השנייה כל הכרטיסים נגמרו בתוך שש שעות בלבד. 

השתלשלות האירועים המתוארת היא תולדה ברורה של אותה תופעה חברתית - FOMO. 


FOMO, אחת מן התופעות החברתיות המוכרות.

ההופעה השנייה - החלטה ספונטנית או תוכנית בנויה מראש?

כאמור, חברת "לייב ניישן" הודיעה על הופעה נוספת של מארס בישראל, כארבעה ימים בלבד לאחר שנסתיימה רכישת הכרטיסים להופעתו הראשונה. בעין תמימה הדבר עשוי להראות הגיוני ומתבקש - המנהלים של ברונו מארס ושל חברת ההפקות הישראלית הבינו, כי ישנם עוד רבים המעוניינים לרכוש כרטיסים ולא הספיקו לעשות כך, וזיהו את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בקיום הופעה נוספת.

אך אם ננתח לרגע את הדברים לעומק, האם אין זה מעט תמוה כיצד ביכולותו של אמן ברמתו של ברונו מארס (אשר היומן שלו לבטח "Fully Booked") להוסיף הופעה ל-Tour בקריאה כה קצרה? ואכן, הצעד הנ"ל הוביל לגל ביקורות נרחב, הטענו כי מכירת הכרטיסים הראשונה הייתה מפוברקת, וכי במהלכה חברת ההפקה הפרישה מראש כרטיסים בסיטונאות לתאגידים שונים (בדומה למקרה עומר אדם בזמנו), זאת כדי לזרז את סיום המכירה ולהכריז על Sold Out. ומדוע "לייב ניישן" תרצה לעשות כך? אותן ביקורות גורסות, כי חברת ההפקה הזמינה מראש שתי הופעות של כוכב הפופ, כך שברצונה היה ליצור באזז לקראת אותה הופעה נוספות ולהבטיח שכל הכרטיסים ימכרו גם אליה.


מאות אלפים יצפו בברונו מארס בפארק הירקון.

אז רואים אתכם בירקון?

אין ספק, כי הופעתו של ברונו מארס בישראל היא כבר הרבה מעבר להופעת מוזיקה, כשהפכה לאירוע שיווקי ותקשורתי רחב תפוצה. בעזרת שימוש באסטרטגיות שיווקיות חדשניות המנצלות את אותו החשש של בני האדם לפספס חוויות ייחודיות (FOMO), הצליחו משווקי ההופעה להפוך אותה לאחת מן הנמכרות אי פעם בישראל, ולאחד האירועים המדוברים בעת האחרונה. 

*הבהרה - תמונת הרקע של המאמר נוצרה באמצעות בינה מלאכותית.

*אם יש לכם הערה, טענה או מענה לגבי המאמר שקראתם כעת, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר

אולי יעניין אתכם גם

  • אהבתם את באג 2000? קבלו את באג 2038!

    בחצות הליל בתאריך 31/12/1999 נעתקה נשימתם של מרבית אזרחי העולם, כשמד הלחץ והחרדה ברחובות הלך וגאה, והחשש מבאג 2000 הגיע לשיאו. כיום, תחושות דומות לאלו שוררות לקראת אירוע העתיד להתרחש בעוד כחמש עשרה שנים, בשעה 03:14 בתאריך 19/01/2038.

    מה עתיד להתרחש באותו התאריך? ומה הקשר בינו לבן באג 2000? כל התשובות (ועוד) בהמשך המאמר.

    • תאריך 16/03/2023
    • זמן קריאה 7.5 דקות קריאה
  • מה קורה כשאנחנו מאשרים לאתר להשתמש בקבצי Cookies?

    על פי המחקר הפקטיבי של מכון "חקר-כלשהו", ישנם שני אנשים בלבד בכל רחבי העולם אשר קוראים את הצהרת Cookies לפני שהם מאשרים אותה.
    וברצינות, כיום קבצי Cookies נמצאים כמעט בכל אתר, ועדיין ישנו שיעור לא מבוטל של אלו החושבים שמדובר בפרסומת לקונדיטוריה. במיוחד בשביל אלו, במאמר הקרוב ננסה לפשט ולהבין בדיוק על מה מדובר. 

    • תאריך 14/02/2023
    • זמן קריאה 4.5 דקות קריאה
  • פסקול - הרבה יותר מהלחם בסיסים

    בשנים האחרונות אנו חוזים בתופעה שצוברת תאוצה - יותר ויותר סדרות וסרטים משתמשים במוזיקה כחלק מרכזי מקו העלילה. השימוש במוזיקת רקע תמיד היה קיים, אך לרוב בתור פתיח או סגיר, כאשר בקטעי הקישור היו משתמשים במנגינות ללא מילים.

    בשנים האחרונות, הפסקול תופס מקום רחב הרבה יותר בעולמות הקולנוע והטלוויזיה, ובשל כך יותר אנשים נחשפים לשירים שיתכן כי לא היו מאזינים להם ביום יום. עבור חלק מהשירים, השימוש בהם כפסקול גרם לכניסתם ללב המיינסטרים או שהפך אותם לשירי קאלט בין רגע.
    במאמר הקרוב, נסקור חמישה שירים שחוו הצלחה שכזו, הן שירים בעברית והן באנגלית.

    • תאריך 13/02/2023
    • זמן קריאה 9 דקות קריאה
  • השימוש במערכת החדשה לזיהוי עבירת הנבדל מתפשט בעולם הכדורגל

    זיהוי עבירת נבדל היא אחת מן המשימות הקשות ביותר עבור קווני ושופטי המשחק, ומצריכה ריכוז רב ומיומנות גבוהה. בעבר הלא רחוק, ברגע שהשופט/הקוון פספסו עבירת נבדל אשר התרחשה במהלך המשחק, לא ניתן היה להשיב את הגלגל לאחור והמהלך היה נחשב לחוקי גם במידה ותצלומי הטלוויזיה הציגו אחרת.

    הרצון לדיוק בזיהוי עבירת הנבדל, היה אחד הזרזים, להגעת רוחות הקידמה הטכנולוגית למגרשי כדור הרגל בשנים האחרונות, עם כניסתה של מערכת VAR לעולם הכדורגל (שלא הייתה חפה מטעויות גם היא במשימת זיהוי עבירת הנבדל) לפני כארבע שנים. בחודשים האחרונים אותו שינוי עלה מדרגה, עם שילובה של טכנולוגיית הנבדל החצי אוטומטית (SAOT) אשר נועדה לסייע ולהקל על השופטים לקבל הכרעה מקרי נבדל גבוליים.

    • תאריך 21/05/2023
    • זמן קריאה 5 דקות קריאה