בא לשכונה בחור חדש - כיצד השפיעה הקמתה של ספוטיפיי על יוטיוב?

favorite favorite שמור במועדפים

כולנו מכירים וזוכרים את אותן תקופות יפות כשהיינו חוזרים מהבית ספר, נכנסים לחדר, פותחים את היוטיוב, ומשמיעים שירים של LMFAO ו-Flo Rida בפול ווליום. אממה, לא חלפו יותר מ-10 דקות וכבר נאלצנו לצפות בחמש פרסומות שונות על טיפול טבעי לפטרת הציפורניים, אשר פגעו אנושות בחווית המשתמש.

הסיטואציה המתוארת אולי נשמעת מעט מגוחכת, אך היא הובילה במידה רבה להקמתם של שירותי הסטרימינג המוזיקליים המוכרים לנו כיום, וביניהם ספוטיפיי, אשר נחשב לספק המוביל והדומיננטי ביותר, ולכזה ששינה באופן חסר תקדים את דרך פעילותה וייעודה של יוטיוב.

זיו סחייק

  • תאריך 11/06/2023
  • זמן קריאה 10 דקות קריאה

השנים היפות של יוטיוב

מרגע רכישתה על ידי גוגל ועד לשנת 2016 לערך, הייתה יוטיוב לפלטפורמה המובילה עבור צפייה במדיה בכלל וההאזנה למוזיקה בפרט. טרם עלייתה של יוטיוב לאוויר, מי אשר היה ברצונו להאזין למוזיקה נאלץ לבצע פעולה פשוטה אך כואבת -  לשלם. בכך, היוותה הפלטפורמה פתרון דיגיטלי וחינמי לבעיה שהייתה משותפת עבור מיליוני בני אדם, ובכך נהפכה במהירות לאחת מן הפופולריות ביותר במרשתת.

כאמור, בין שנות הקמתה ועד לאותן שנים מדוברות הייתה יוטיוב להיכל התהילה של המוזיקה, אליו כלל האמנים חלמו להיכנס ולהצטרף. כולנו זוכרים את הלחץ והחרדה סביב המאבק בין השיר "Baby" של ג'סטין ביבר ל-"Gangnam Style", אשר נאבקו על הזכות להפוך לסרטון הראשון בפלטפורמה שחוצה רף מיליארד הצפיות, או את מספר ה-Dislikes האסטרונומי לו זכה אותו שיר של ביבר, שהיה לאחד הגורמים אשר הובילו לכך כי כיום מספר ה-Dislikes שקיבל כל סרטון מוסתר ואינו גלוי לעיני כל. כל אלו ועוד היו לתופעות אשר הציבו את יוטיוב כפלטפורמה הבכירה והמועדפת על ידי רבים להאזנה דיגיטלית למוזיקה באותן השנים, כששאר מתחרותיה נותרו הרחק מאחור.

אמנם כיום מעמדה וחשיבותה העצומה של יוטיוב עבור קהילת המוזיקה העולמית נראה טבעי ומובן מאליו, אך כאשר הוקמה הפלטפורמה הנושא כלל לא העסיק את שלושת מקימיה, שהחליטו לפתחה בשל זעמם על כך שלא הצליחו למצוא סרטון ראוי של תאונת המלתחה של ג'נט ג'קסון בסופרבול 2004 ברחבי האינטרנט. שלושת היזמים הצעירים, צ'אד הארלי, סטיב צ'ן וג'אווד כרים הקימו את יוטיוב כמרחב אינטרנטי בו אנשים פרטיים יוכלו גם הם להעלות ולפרסם סרטוני וידיאו אותנטיים. בכך, יוכלו המשתמשים בפלטפורמה לצורך תוכן ומידע בדרך ייחודית ומגוונת, ויצמצמו את תלותם במקורות המידע העיקריים אשר היו קיימים באותה התקופה כגון אתרי חדשות או עיתונים.

כדי להמחיש עד כמה יוצרי הפלטפורמה היו די אדישים ו-"זורמים" בעת הקמתה, ניתן לצפות בסרטון הראשון שפורסם אי פעם ביוטיוב - סרטון באורך 19 שניות המתעד את ביקורו של אחד המקימים בגן החיות. כבר ראינו חשבוניות מס יותר מעניינות מהסרטון הזה.


יוטיוב, הפלטפורמה שהוקמה בשל הסיבה הביזארית בהיסטוריה?

ואז, ספוטיפיי נכנס לתמונה

כאמור, יוטיוב הייתה לפלטפורמה המובילה עבור האזנה למוזיקה עד לשנת 2016 לערך. אז מה בדיוק קרה באותה שנה? ומה מידת האשמה של ספוטיפיי במתרחש? מיד נרחיב ונסביר. אך קודם לכן, ישנם כמה חומרי רקע שחשוב שתכירו טרם נצלול לעומק הדברים.

השירות ספוטיפיי הוקם ופותח בשנת 2008 על ידי שני יזמים שוודים, ולקח חלק מהותי במהפכה שחווה עולם המוזיקה בשנים האחרונות, אשר שינתה לחלוטין את הדרך בה אנחנו מאזינים וצורכים מוזיקה. חשוב לציין, כי השינוי לא התרחש באופן מיידי, וכי לספוטיפיי נדרשו שנים רבות על מנת להפוך לשם דבר בעולם הסטרימינג המוזיקלי, בין היתר בשל העובדה כי היא פעלה על פי מודל ה-"Freemium"  אשר דרש מאיתנו לשלם עבור המוזיקה שאנו מאזינים לה, דבר אשר נחשב לעתיק ומיושן בזכות יוטיוב.

ייתכן כי חלקכם לא זוכרים את אותה התקופה, אך אלו היו ימים שהיינו מסכימים לעשות הרבה דברים, אבל הרבה דברים כדי לא לשלם על מוזיקה. כן כן, גם אם הדבר דרש מאיתנו להשתמש באפליקצית Itube הבלתי נשכחת, שאמנם מאפשרת להאזין לשירים, אך בין לבין היא הורידה לטלפון שלכם את כל הסרטים של אסקימו לימון, כולל קרדיטים. 

בסופו של יום, ספוטיפיי זוכה להצלחתה הכבירה הרבה בזכות יוטיוב, אשר נדמה היה כי קברניטיה ממש התעקשו לאורך השנים שלא להשיק שירות פרימיום מוזיקלי כלשהו, וכשזה הושק לבסוף בשנת 2015 תחת השם "Youtube Music" היה זה מעט מידי ומאוחר מידי. באותה העת ספוטיפיי כבר צברה לעצמה מעמד וקהל, כשמספר משתמשיה עמד באותה עת על 100 מיליון (מתוכם 30 מיליון משתמשי פרימיום).

אותם 100 מיליון משתמשים בחרו בספוטיפיי מסיבה ברורה - השירות איפשר להאזין למוזיקה ללא פרסומות, הפרעות ורעשי רקע, זאת בנוסף לפיצ'רים הייחודים אשר שולבו כחלק אינטגרלי מהפלטפורמה (כגון Discover weekly, Daily mix, סיכום שנה, השמעה אקראית חכמה ועוד). בעזרת שלל יכולות והטבות אלו, הצליחה ספוטיפיי לשנות את דעת הקהל העולמית מקצה לקצה, וגרמה לצריכת מוזיקה בתשלום לשוב ולהראות כצעד נחוץ והגיוני.


ספוטיפיי, השירות שהדיח את יוטיוב מכס המלכות.

בואו נשווה!

במהלך השנים האחרונות אנו חוזים במאבק עיקש בין חברות הסטרימינג המוזיקלי השונות והרבות, כשכל אחת מהן מנסה להאפיל על מתחרותיה. לכן, חשוב לציין, כי ההשוואה המוצגת לפניכם מתמקדת בשתי חברות אלו בלבד, שבאמצעותה ניתן להמחיש את הטלטלה אשר חוותה יוטיוב לאחר הקמתה של ספוטיפיי.

טרם נחל בהשוואה, יש לציין ולהבהיר, כי אנו מתייחסים לשירות יוטיוב מיוזיק בלבד ולא ליוטיוב ככלל, שהיא כמובן עודנה חברה רווחית ופופולרית בהרבה מספוטיפיי, תוך שהיא חולשת על תחומים רבים ומגוונים.

קריטריון ספוטיפיי יוטיוב מיוזיק
נתח שוק 32.5% 8.9%
מנויי פרימיום 210M 80M (נכון ל-2022)
משתמשים (כולל חינמיים) 515M 2.6B (הכוונה לכלל המאזינים ביוטיוב, ולא רק למשתמשים ביוטיוב מיוזיק). 
הכנסה שנתית (בדולרים) 11.7B 6B (נכון ל-2021)


ניתן לראות, כי ישנם מספר נתונים חסרים או שאינם עדכניים לגבי יוטיוב מיוזיק (באמת שניסינו, אבל הם מסתירים מידע יותר טוב מאסיר ביטחוני), אך על אף חוסרים אלו הנתונים מצביעים על מסקנה ברורה -  ספוטיפיי הוא שירות הסטרימינג המוזיקלי המוביל בעולם ובפער ניכר משאר מתחרותיה, בדגש על יוטיוב מיוזיק, שנאלצה לפנות לכיוונים אחרים ולקדם יוזמות חדשות (כשהמוכרת מתוכן היא YouTube Shorts) בשל שינויי יחסי הכוחות.

מה עשויה להיות הסיבה לכך?

לתופעה הנ"ל קיימים הסברים שונים ומגוונים, וכל אחד עשוי לפרש אותה בצורה ובדרך אחרת. להערכתה של מערכת DigiTalk, בסופו של דבר יוטיוב מיוזיק מפסידה כיום במערכה נגד ספוטיפיי בעיקר בשל חוסר הנגישות שלה אל הקהל הצעיר, המהווה את פלח השוק המשמעותי ביותר בעולם הסטרימינג המוזיקלי כש-84% מן יושבי כדור הארץ הנמצאים בטווח הגילאים 18-23 נעזרים בשירותיהם של הספקים השונים. 

בהתייחס לנתון זה, ניתן להבין מדוע יוטיוב מיוזיק נחשבת לפלטפורמה "זקנה" ומיושנת בקרב קהילת הסטרימינג המוזיקלי הצעירה להחריד, כש-15% בלבד ממשתמשי הפלטפורמה הינם בני 18-24 (לעומת כ-26% ממשתמשי ספוטיפיי). בשל אותה סטגימה שלילית אשר דבקה ביוטיוב מיוזיק משתמשים חדשים וצעירים עשויים להירתע מלהצטרף אליה, דבר אשר יקשה על הפלטפורמה לצבור כמות משתמשים מספקת כדי להוות יריב ראוי לספוטיפיי. 


יוטיוב מיוזיק, הפלטפורמה ה"זקנה".

מה צופן לנו העתיד?

כפי שמקרי העבר המחישו לנו, יהיה זה על גבול הבלתי אפשרי לנבא את ההתרחשויות העתידיות בעולם הסטרימינג המוזיקלי, אך לא יהיה זה מופרך להעריך כי ספוטיפיי תשמור על על מעמדה כאוטוריטה בתחום הסטרימינג המוזיקלי, זאת אלא אם יתרחש שינוי מדיניות דרסטי (בין אם של החברה עצמה בדומה למתרחש כיום בנטפליקס, או של בעלי זכויות היוצרים), או שלשוק זה יצטרף ספק נוסף בעל יכולות ייחודיות.


אנחנו לא נביאים, אבל מותר להעריך.

לסיום, קצת Fun Facts על ספוטיפיי - 

  1. ספוטיפיי זמין לשימוש ב-171 מדינות ברחבי העולם.
  2. השיר המושמע ביותר בפלטפורמה הוא "Shape of you" של אד שירן, אשר זכה ל-2.9 מיליארד השמעות.
  3. ישנם חמישה מיליון פודקאסטים הזמינים להאזנה בספוטיפיי.
  4. כל אמן זוכה לסכום הנע בין 0.0065 ל-0.003185 דולרים עבור כל השמעה (אד שירן הרוויח כ- 9 מיליון דולרים בזכות "Shape of you", כבר ביצענו את החישוב עבורכם).
  5. בשנת 2022 הכניסה ספוטיפיי 10.25 מיליארד דולרים ממנוי פרימיום ו-1.5 מיליארד נוספים מפרסומות שונות.

במאמר הנ"ל התמקדנו בהשוואה בין ספוטיפיי ליוטיוב מיוזיק בלבד, כדי להמחיש עד כמה כניסתה של ספוטיפיי לשוק הסטרימינג המוזיקלי השפיעה והקשתה על יוטיוב בכללותה.
עם זאת, חשוב לציין כי ישנן מאות ספקיות נוספות (כשהבולטת ביניהן היא אפל מיוזיק) אותן לא הצגנו בשל אי התאמה לנושא המאמר, אך אנו מזמינים אתכם לקרוא ולחקור גם עליהן!

*אם יש לכם הערה, טענה או מענה לגבי המאמר שקראתם כעת, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר

אולי יעניין אתכם גם

  • Wix Premium - לקחת את האתר שלך צעד קדימה

    החברה Wix.com היא חברה ישראלית המספקת פלטפורמה להקמת ובניית אתרים. החברה הוקמה בשנת 2006 על ידי שלושה יזמים ישראלים, ושווי השוק שלה כיום מוערך ב-3.8 מיליארד דולר.

    על מידת ההצלחה של Wix תעיד כמות המשתמשים בשירותיה- כ-180 מיליון בני אדם מ-190 מדינות, כאשר בכל יום 44 אלף בני אדם מכל רחבי העולם מתקינים את האפליקציה של החברה במכשיר הסלולרי.

    • תאריך 13/02/2023
    • זמן קריאה 8 דקות קריאה
  • מה זה שיווק שותפים? ואיך עושים אותו נכון?

    בשנים האחרונות, עולם השיווק והפרסום השתנה לבל היכר. אם לפני עשרים שנים עסקים קטנים שיווקו עצמם בעזרת שלטי חוצות וכתבות בעיתון ואילו העסקים והתאגידים הגדולים השקיעו קצת יותר בפרסומות בטלוויזיה, כיום אפיק הפרסום העיקרי נמצא בכלל במקום אחר, האינטרנט. 

    האינטרנט מאפשר לכל בעל עסק בין אם גדול או קטן, לפרסם את עצמו בקלות וחוסך את הצורך לשלם ממון רב על כל מסע פרסום. תופעה נוספת שהרימה את ראשה בשל כך היא תופעת "המשפעינים" (אל תסתכלו עליי ככה, אתם הפכתם אותם לכאלה), מדובר באנשים או בעסקים עם קהילת עוקבים גדולה יחסית, שמבצעים שיתופי פעולה עם חברות מסחריות ומקבלים תשלום עבור פרסומן. התהליך המתואר הוא חלק קטן מתופעה הנקראת בעגה המקצועית "שיווק שותפים" (Affiliate marketing), אשר הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות.

    • תאריך 13/02/2023
    • זמן קריאה 8 דקות קריאה