בשנים האחרונות, עולם השיווק והפרסום השתנה לבל היכר. אם לפני עשרים שנים עסקים קטנים שיווקו עצמם בעזרת שלטי חוצות וכתבות בעיתון ואילו העסקים והתאגידים הגדולים השקיעו קצת יותר בפרסומות בטלוויזיה, כיום אפיק הפרסום העיקרי נמצא בכלל במקום אחר, האינטרנט.
האינטרנט מאפשר לכל בעל עסק בין אם גדול או קטן, לפרסם את עצמו בקלות וחוסך את הצורך לשלם ממון רב על כל מסע פרסום. תופעה נוספת שהרימה את ראשה בשל כך היא תופעת "המשפעינים" (אל תסתכלו עליי ככה, אתם הפכתם אותם לכאלה), מדובר באנשים או בעסקים עם קהילת עוקבים גדולה יחסית, שמבצעים שיתופי פעולה עם חברות מסחריות ומקבלים תשלום עבור פרסומן. התהליך המתואר הוא חלק קטן מתופעה הנקראת בעגה המקצועית "שיווק שותפים" (Affiliate marketing), אשר הולכת ומתרחבת בשנים האחרונות.
מה זה בכלל שיווק שותפים?
תכנית שיווק שותפים (Affiliate marketing) היא תכנית בה בתי עסק מאפשרים לכל מי שמעוניין בכך לפרסם את השירותים והמוצרים שבית עסק כלשהו מציע. העסקים יוכלו לפרסם את הצעתם בעזרת רשת שותפים (רשת המתווכת בין העסקים ללקוחות פוטנציאליים תמורת עמלה), או בצורה עצמאית.
איך זה קורה בפועל? כל מה שצריך לעשות הוא למלא טופס הרשמה קצר, ולאחר מכן כל משווק יקבל קישור לאתר בית העסק עם מזהה ייחודי עבורו, אותו הוא יפיץ ברחבי הרשת.
טרם פרסום העסק על ידי הצד המשווק, נקבעת עמלת הפניה (לרוב כמה אחוזים משווי העסקה) אותה יצטרך בעל העסק לשלם למשווק אם וכאשר פרסומו יוביל להזמנה אקטיבית של המוצר או השירות, או לפעולה אחרת שהוגדרה מראש.
עם זאת, רוב העסקים מגדירים סכום מינימום אותו צריך לצבור על מנת לקבל את התשלום בפעם הראשונה, כדי לוודא את הכדאיות של המשווק עבורם. במידה ואותו הסכום הושג, התשלום יועבר לבעל העסק באופן ובמועד שנקבע מראש, כאשר אמצעי התשלום העיקרי היא ב-PayPal או בהעברה בנקאית כ-30 עד 45 ימים ממועד השלמת העסקה.

מי יכול לפרסם בשיווק שותפים? ובאילו פלטפורמות?
כאמור, תכנית שיווק השותפים יצרה מהפכה גדולה בתחום השיווק. הרעיון העומד בבסיסה שינה לחלוטין את כללי המשחק, והוביל לכך שיותר ויותר אנשים פרטיים משמשים כמעין משרדי פרסום לכל דבר ועניין. כל עוד הינך בעל קהילת עוקבים, מאזינים או קוראים, אתה יכול לשמש כמשווק עבור שלל בתי עסק, אשר לעיתים מעדיפים לפנות אל אפיק הפרסום הזה כדי לחסוך בזמן, כסף ומשאבים.
הפלטפורמות המובילות לביצוע שיווק שותפים הן -
הרשתות החברתיות -
בין אם תחליטו להעלות פוסט ממומן בפייסבוק או סטורי אורגני באינסטגרם, הרשתות החברתיות (בדגש על פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב) הן מקום מצויין לשווק בו. האזרח הישראלי מבלה בממוצע 2.8 שעות ביום ברשתות החברתיות, כך שהפרסום באפיקים אלו עשוי להוביל לחשיפה רחבה ביותר.
אתרים ובלוגים -
מי מכם המחזיק באחד שכזה, יוכל לקדם את העסק שהוא מפרסם בעזרת כתיבת סקירות ומתן מידע על השירותים והמוצרים שהוא מציע, תוך הפניה לאתר בית העסק כדי לעודד השלמת רכישה (זאת כדי שהמשווק יקבל את העמלה מאותה העסקה).
פודקאסטים -
כמובן שרובנו המוחלט אינו בעל הסכת (פודקאסט בעברית), אך חשוב לדעת, כי ניתן להשתמש בשיטת שיווק השותפים גם דרך אפיק זה. לרוב, יפורסם בדרך הזו מוצר או שירות הנוגע לנושא הפודקאסט (למשל, בעל הסכת העוסק ברכבים יפרסם מוסך מסוים), על ידי ציון שם העסק וציון איכותו במהלך הפודקאסט, יחד עם הפניה לקישור הבלעדי של אותו משווק, כדי לעודד את השלמת עסקה.
רשימות תפוצה -
בעזרת רשימת התפוצה, ניתן לשלוח דואל"ים והודעות אל קהל רחב וממוקד ביותר, בתדירות גבוהה וללא צורך בהשקעת מאמצים כבירים. אך לעיתים ישנו קושי מסוים ליצור את אותה הרשימה. כדי לעודד אנשים להצטרף לרשימת התפוצה, ממולץ להציע תמריצים שונים כמו חמישה אחוז הנחה ברכישה הבאה או קבלת מידע על מבצעים טרם פרסומם לקהל הרחב, ובכך ליצור את רשימת התפוצה בצורה חוקית.

פודקאסט, קרקע נוחה ומתאימה לשימוש במודל שיווק השותפים.
איך זה עובד בעולם?
מאז שנת 1996, בה התרחש הקמפיין הראשון מסוג זה בידי Amazon, הפך שיווק השותפים למודל עסקי מתקדם ביותר בעולם בכלל ובארצות הברית בפרט, כאשר 81% מהעסקים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות לוקחים חלק בתכנית שיווק השותפים, ו-16% מכלל הרכישות המקוונות במדינה מתרחשות כתוצאה מקמפייני שיווק שותפים (זאת בהשוואה ל-10% מהרכישות המקוונות בכל שאר העולם).
בין השחקנים המובילים בשוק העולמי נמצא את ענקיות האיקומרס - Aliexpress, Ebay, banggood ו-Geekbuying. זאת בנוסף ל-Amazon כמובן, הנחשבת לחלוצה ולחברה המובילה בתחום עם 900 אלף שותפי שיווק, בין היתר בשל הפופולריות הגבוהה של האתר, וכן העמלות ותנאי התשלום המעולים שהוא מספק.
פה זה לא אירופה
בישראל לעומת זאת אמנם חלה התקדמות בתחום אך הוא עדיין נמצא בחיתוליו בהשוואה לשאר העולם. יש אמנם מספר רשתות שותפים כמו wesell ו-clickon שמקשרות בין המשווקים לבעלי העסקים, חלקם מהמובילים בתחומם כמו - איסתא, אל על, אייבורי ואלדן. ולמרות זאת, כשאנו מסתכלים ומשווים את הנתונים לידידתינו ארצות הברית, בה 81% מהעסקים מציעים הצטרפות לתכנית כאמור, ניתן להבין כי נותרה לנו עוד דרך ארוכה כדי להפוך את שיווק השותפים למודל עסקי מוביל בארץ הקודש.

ארצות הברית, מעצמת שיווק שותפים עולמית.
שיווק השותפים ללא ספק יכול לשמש כמקור הכנסה רווחי ביותר, בין אם תבחרו להשתמש בתכנית כהכנסה צדדית או להשקיע בה כל זמן פנוי שיש לכם. חשוב לזכור, כי בשל הכמות העצומה של המשווקים ברחבי הרשת, שהולכת וגדלה עם הזמן, קשה מאוד להתבלט ולהפוך לשם דבר בעולם שיווק השותפים. יחד עם זאת, מומלץ להשקיע זמן ומאמץ בתכניות שותפים, משום שעם התנהלות נכונה ותשומת לב למגבלות הקיימות בהן, הן עשויות להפוך למניבות ביותר עבורכם.